برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

نشست مشترک تجارت با بازار پاکستان برگزار شد

نشست مشترک تجارت با بازار پاکستان روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در این نشست، مدیران دولتی، بخش خصوصی، تجار ...

به گزارش پورتال اطلاع رسانی نمایشگاه های قم؛در این نشست، علی محتشم امیری مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور و برگزار کننده نمایشگاه بین‌المللی توانمندی های صادراتی به پاکستان با اشاره به برگزاری این رویداد گفت: نمایشگاه بین‌المللی توانمندی های صادراتی به پاکستان از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ دی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی چابهار در فضایی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع در دو سالن برگزار خواهد شد. وی افزود: در این رویداد ۱۸۰ تجار از کشورهای عمان، پاکستان و افغانستان حضور خواهند داشت و همچنین در حاشیه این نمایشگاه، نشست‌های تجاری و تخصصی نیز برگزار خواهد شد.

هدف‌گذاری صادرات پنج میلیارد دلاری ایران به پاکستان

در ادامه این جلسه، دکتر طالبیان مقدم، مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه اظهار کرد: مذاکرات تجارت آزاد، تهاتر و استفاده از ظرفیت‌های زیرساختی و استانی سیستان و بلوچستان برای گسترش روابط تجاری با پاکستان در سازمان توسعه تجارت دنبال می‌شود. وی گفت: در چشم انداز پنج ساله، صادرات ایران به پاکستان به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

پیشنهادهای اتاق بازرگانی ایران و پاکستان برای توسعه تجارت با پاکستان

عبدالحکیم ریگی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان با اشاره به موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان گفت: ظرفیت‌های خوبی هم برای همکاری دو کشور وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان اشاره کرد که بر اساس آن بیش از ۳۰۰ قلم کالا می‌تواند با ۱۰ تا ۳۰ درصد معافیت بین دو کشور مبادله شود. اما پژوهشی در اتاق بازرگانی زاهدان انجام شده که پیشنهاد می‌دهد به جای آن‌ها، حدود ۱۲۰ قلم کالا برای دو کشور تعیین کنیم و معافیت را بالا ببریم. همچنین این پژوهش پیشنهاد داده با پاکستان قرارداد تجارت آزاد منعقد کنیم تا جلوی قاچاق هم گرفته شود. البته می‌توانیم در مواردی مثل منسوجات استثنا قائل شویم. پیشنهاد دیگر ما این است که بانک مرکزی را قانع کنیم در شرایطی که امکان انتقال ارز نیست، جای آن کالا وارد کنیم و معاملات پایاپای داشته باشیم، به طور کلی پاکستان و افغانستان ارزی هم ندارند و بهترین راه حل همین مبادله پایاپای است. ظرفیت دیگر همکاری دو کشور نیز بازارچه‌هاست که تحت مقررات صادرات و واردات فعالیت می‌کنند.

مناطق آزاد سیستان و بلوچستان، فرصتی برای توسعه صادرات

دکتر شریفی معاون  امور بازرگانی اداره کل صمت سیستان و بلوچستان نیز با تاکید بر ظرفیت بالای استان و مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد می‌توانند نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور ایفا کنند. وی با بیان اینکه پاکستان با جمعیت ۲۴۰ میلیون نفری یک کشور در حال توسعه است افزود: بازار پاکستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه علی رغم هم مرز بودن هنوز به آن سطح مطلوب از تجارت نرسیده‌ایم. وی نمایشگاه را در توسعه صادرات بسیار مهم ارزیابی کرد.

برگزاری جلسات مشترک با پاکستانی ها در نمایشگاه توانمندی های صادراتی

دکتر جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در این نشست گفت: ما در کشور ۱۸ منطقه آزاد و ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی داریم و در استان سیستان و بلوچستان دو منطقه آزاد و یک منطقه ویژه داریم که این مناطق بستر مناسبی برای تجارت است. وی راهبرد دبیرخانه را بین المللی کردن این مناطق قلمداد کرد و اظهار داشت: ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تعریف کردیم و اقدامات لازم و مجوزها صادر شده است. همچنین در این نمایشگاه جلسات مشترکی برای توسعه صادرات و ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور گذاشته خواهد شد.

مزیت های ایران در بازار پاکستان

در پایان این نشست علی ریگی رئیس اتاق بازرگانی زاهدان نیز اظهار کرد: سیستان و بلوچستان سه مرز با افغانستان، پاکستان و دریای عمان دارد و دو منطقه آزاد و یک ویژه، بازارچه‌ها و گمرکات مختلف و همچنین فعالیت‌های گسترده در حوزه حمل و نقل از جمله ویژگی‌های این استان است.

به گفته وی عمده واردات ایران از پاکستان شامل دانه‌های روغنی، کنجد، برنج، میوه‌های گرمسیری و مرکبات است. همچنین پاکستان نزدیک به یک میلیون تن کالای ترانزیتی دارد و حداکثر استفاده ترانزیتی را از قلمرو ایران می‌کند.

ریگی با بیان اینکه در دولت قبل برای صادرات پنج میلیارد دلار به این کشور برنامه‌ریزی شده، اما در حال حاضر این رقم زیر سه میلیارد دلار است، گفت: صنایع غذایی، برق و الکترونیک، لوازم خانگی و غیره از جمله مزیت‌های صادرتی ایران به پاکستان است.

تاریخ: 1402/9/1
موضوع: اخبار قم
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

هیأت فوتبال قم در هفته سوم لیگ‌برتر فوتسال میزبان گیتی‌‌پسند اصفهان خواهد بود

به گزارش پورتال اطلاع رسانی نمایشگاه های استان قم به نقل از فارس؛ هفته سوم لیگ‌برتر فوتسال ایران، پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری با انجام ۷ مسابقه در شهرهای مختلف پیگیری ...

اعضای بدن معلم قمی‌ به چندین بیمار حیات دوباره بخشید

به گزارش پورتال اطلاع رسانی نمایشگاه های استان قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، ولی‌الله صمدی در این زمینه افزود: مرحومه مغفوره خانم آمنه شیریان که به ...

نرخ تورم تیرماه قم کاهشی شد

به گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم، جواد شاکر آرانی اظهار داشت:‌ بنا برگزارش منتشر شده نرخ تورم سالانه کل (مناطق شهری و روستایی) استان قم در تیرماه سال ...

محمدی دادستان دیوان محاسبات شد

به گزارش پورتال اطلاع رسانی نمایشگاه های استان قم؛ انتخاب دادستان دیوان محاسبات در دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت. نمایندگان مجلس بعد از استماع ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز